طرح اولیه ضرورت استفاده از دوچرخه در مسافرتهای درون شهری

ارسال شده در تاریخ ۱۳۹۴/۱۲/۰۸


مقدمه و ضرورت طرح

 با روند توسعه کلان شهر ها در کشور و افزایش جمعیت ساکن و نبود امکانات کافی و مناسب ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس خطوط ریلی ، مترو و مشکلات زیر ساختی در طراحی شهرها و خیابانها از یک طرف و پایین بودن قیمت و کیفیت سوخت های فسیلی در کشور و از همه مهمتر نبود فرهنگ صحیح رانندگی و استفاده از خودروهای شخصی (استفاده های غیر ضروری ) در مسافرتهای درون شهری ، فرسوده و غیر استاندارد بودن این خودروها و سایر عوامل ….

دست به دست هم داده به بروز ترافیک های سنگین منجر شده که سلامت شهروندان را از بعد روانی و جسمی با خطر جدی مواجه ساخته است.

به عبارتی ما همه با آلوده نمودن هوای شهرمان به خودکشی اجتماعی تدریجی و نامرئی دست زده ایم .ترافیک روزمره در این شهرها و دود و دم ناشی از آن علاوه بر صدمات روانی و جسمی و افسردگی و شیوع بیماریهای قلبی و عروقی خصوصاً ریوی و آسم و آلودگی صوتی هزاران نفر ساعت عمر انسانها ، ارزشمندترین سرمایه آنها و میلیون ها لیتر سوخت به عنوان سرمایه ملی را می سوزاند. و حتی پرندگان آسمان شهر نیزاز این آلودگی بی بهره نمانده اند.

اگر افزایش در گیریها در صحنه تصادفات و مراجعات به مراکزقضایی و درمانی، زخمی ها و معلولیت های جسمی و فوتی های درون و برون شهری و بی سرپرست شدن خانواده ها و کودکان و آسیبهای اجتماعی ناشی از این وضعیت را کارشناسی دقیق و حسابگری نماییم متوجه خواهیم شد جامعه و خانواده ها هزینه های سنگینی را از این بایت بصورت آهسته و پیوسته متحمل می گردند.

 با در نظر گرفتن این هزینه ها، تلاش و برنامه ریزی مدیریت شهری از سوی مسئولین ومردم برای کاهش آلودگی هوای شهر یک ضرورت اجتماعی است.

بدین منظور مؤسسه نیکوکاری تبریز براساس اهداف پیشگیرانه و فرهنگی خود برای کاهش آسیبهای اجتماعی و ترویج سبک زندگی سالم احساس مسئولیت می نماید و

به فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه در مسافرت های درون شهری بعنوان یکی از راه حلهای کم هزینه و قابل دسترس برای خلاصی از ترافیک وآلودگی هوا و صوتی –ورزش و تحرک سالم نظرمثبت دارد. و در سال جاری با برگزاری چندین برنامه عمومی دوچرخه سواری در داخل شهراقدام نموده است که در برنامه های آینده دنبال خواهد شد.

آنچه مسلم است اینکه این مؤسسه به تنهایی قادر به اجرای این فرهنگ سازی نمی باشد و قطعاً نیاز به همت عمومی و همکاری و تعامل سازمانهای دولتی و مدیریت شهری …. را دارد.

 برای عملی نمودن این برنامه ، موارد ذیل برای بررسی کارشناسی و اقدامات لازم و مقتضی پیشنهاد می شود:

 پیشنهادات :

  • تشکیل کمیته ای متشکل از سازمان محیط زیست ، سازمان ترافیک شهرداری ، راهنمایی و رانندگی ، هیات دوچرخه سواری استان ، مدیریت بحران استان ، نماینده واحدهای تولید و فروش دوچرخه و سازمانهای مردم نهاد در حوزه سلامت و زیست محیطی ، برای بررسی و پیدا کردن راهکارها و برنامه ریزی در آن رابطه،این مؤسسه آمادگی برگزاری جلسات این کارگروه را دارد و کار دبیر خانه ای آن را می تواند بعهده بگیرد.
  • ایجاد ایستگاههای مناسب در نقاط مختلف شهر برای تحویل دوچرخه به استفاده کنندگان و رفع مشکلات در کیوسک های فعلی دوچرخه
  • هوشمند نمودن برنامه استفاده از دوچرخه ها بطریق صدور کارت های هوئشمند به کاربر ها
  • رفع محدودیت استفاده از دوچرخه برای همگان بطریق افزایش و جایگزین کردن مدل های متنوع از نوع دوچرخه ، سه چرخه برای استفاده سنین مختلف (کودک ، نوجوان ، پیر ، جوان ، مرد و زن )با رعایت شئونات اخلاقی و عرفی جامعه
  • با توجه به لاین دوچرخه در مهران رود و آماده بودن حدوداً ۸۰ % زیر ساخت آن، نسبت به ترمیم و تکمیل و رفع نواقصات باقی مانده از جمله ایجاد رمپ ها از خیابانها ومحلهای متعدد و زیرپل ها از فلکه دانشگاه تا پل فاتح درخیابان آذربایجان (حدوداً ۸ کیلومتر مسیر )اقدام گردد این مسیر کاملا امن بوده ودارای شرایط مناسبی برای استفاده عموم می باشد.
  • ایجاد محدودیت تردد خودروهای شخصی در مرکزیت شهر (حوالی بازار و …..) و استفاده از دوچرخه در این محدوده ها
  • ایجاد امکانات پارک دوچرخه در سطح شهر خصوصاً درحوالی بازارو مراکز پرتردد
  • تجهیز پارکینگ های موجود خودروها خصوصاً در محدوده بازار و مرکز شهر به دوچرخه و تحویل آنها به صاحبان خودرو برای طی مسیر باقی مانده مقصد خود
  • برای تشویق و فرهنگ سازی لازم است مسئولین و کارکنان دولت پیشقدم شده برای حضور در محل کار از دوچرخه استفاده نمایند بدین منظور از اهرم های تشویقی نیز می توان برای کارکنان استفاده نمود.
  • ایجاد تسهیلات لازم خرید دوچرخه برای شهروندان در بانکها
  • کمک گرفتن از سازمانهای مردم نهاد (NGOS) درمدیریت واجرای طرح
  • برگزاری نمایشگاههای تجهیزات سبز حمل و نقل شهری بصورت دوره ای در نقاط مختلف شهر در پارک های محلی برای تشویق مردم در استفاده از این تجهیزات
  • برنامه ریزی در مدارس ومراکز آموزشی برای آموزش ترویج دوچرخه سواری و استفاده ازآن درتردد بین خانه و مدرسه به دانش آموزان مقاطع دوره اول و دوم دبیرستانها.
  • ایجاد زیر ساخت های لازم برای دوچرخه سواری و اختصاص لاین های مخصوص در خیابانها خصوصاً در احداث مسیرها و خیابانهای جدید
  • اجرای برنامه های عمومی، همایش، مسابقات بصورت ماهانه در داخل شهربا برنامه های تشویقی
  • فرهنگ سازی توسط رسانه ها به خصوص صدا و سیما بصورت مستمرو اجرای برنامه های آموزشی استفاده از دوچرخه در شهر.

در خاتمه ضمن تاکید بر مشارکت و عزم عمومی و مسئولین برای کاهش ترافیک و آلودگی شهری مؤسسه نیکوکاری تبریز آمادگی خود را جهت شرکت در کمیته پیشنهادی برای بررسی و اجرایی نمودن این طرح اعلام میدارد.

مؤسسه خیریه نیکوکاری تبریز – اسفند ۱۳۹۴

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *